الحلقة الثانية من الجزءالتاني
من روايتي
(اغتصب حريتي لكني عشقتة)
"بقلم ملكه العشق والاوجاع "احلام صبري
فاطمة : قعدها جنب احلام وهي بتعيط وخدها في حضنها وحزينه علي حالها
نادر : لنفسه ايه يانادر هو جرالك ايه اشمعنا دي اللي بتعملها كدة من امتى وانت بتعامل بنت كويس انت نسيت سمر واللي عاملته فيك ولا ايه البنات خط احمر يانادر انت مش ناقص صدمات تاني وصوت جواها بيقوله لا يانادر دي حاجه تانيه خالص شكلها مظلومة والدنيا كلها جايه عليها مش هتبقي انت والزمان عليها وعامل ربنا فيها وكمان مش انت بقالك فترة بتدعي ربنا انك تنسي اللي فات وتبدأ صفحة جديدة مش يمكن ربنا بعتلك دي علشان ترجع نادر بتاع زمان اللي الضحكة ماكنتش بتفرقه وكمان دي خلاص هتبيع الدنيا كلها واكيد هطلاق وهتبقي عجينة تشكلها بايدك الشكل اللي تحبه وكمان شكلها بتخاف ربنا اوي وهتيقي ربنا فيك وكمان دي بتشبهك في كل حاجه ده لولا الملامة كنت تقول عليها تؤامك يعني بتحب كل اللي بتحبه وكمان مانتكرش انك غريثه جواك انك بتغير عليها مش يمكن تكون حبتها من اول نظره انت لازم تعطي لنفسك فرصه تاني ويمكن كل واحد فيكم يداوي جراح التاني بس انت قول يارب ويفوق من شروده علي صريخ احلام
احلام : تقوم تصرخ لاااااااا باعلى صوت وتقول مش عايزة اعيش خلاص عايزة اموت مش عايزة اعيش بس بتقولها بهستريا زاي الانهيار
نادر: يقوم ويحول يتملك فيها بس بيفشل وبيطلع يدور علي حد يساعده و لاول مرة ماينكش عارف يعمل ايه وهو مشي تايه يخبط في شخص
الشخص : مالك يااستاذ فيك حاجه ممكن اساعدك
نادر: وهو بيلف حوالين نفسه وحطت ايده علي دماغه يقوله اه لاء لااء ااه
الشخص : ممكن تهدا بس وتصلي علي النبي كده انا ممكن اساعدك
نادر: عليه افضل الصلاة والسلام ااه ممكن مراتي جواها عندها انهيار عصبي وشكله حاد ومش عارف اعملها حاجه ها... هتعرف تساعدني
الشخص : ابتسم بعون الله هقدر بس تعالي انت معايا يلا
نادر: اتفضل
الشخص : يااااه دي عندها انهيار عصبي من الدرجة الأولى ثواني واجيلك تاني
نادر: رايح فين
الشخص : ماتقلقش مش هتاخر
نادر : مسك ايده وبرجاء بالله عليك ماتاخر
الشخص : ابتسم ماتخافش ماقدرتش اتاخر لحسن الحاله تهور اكتر من كدة بس دقيقه وجاي ماتقلقش وطبطب عليه بشكل عفوي وخرج
نادر :بصله باستغراب
فاطمة : مين ده يابني
نادر: والله ياامي مااعرف لسه بس حاسس انه هيعرف يساعدنا نسيطر علي الموقف ده باذن الله
احلام : بهستريا بقت بتخنق في نفسها وتقول لااا سبوني اموت محدش بيحبني
الشخص : دخل ماتاخرتش اهو و اول ماشاف احلام قال يا خبر امسكها بسرعه يلا
نادر : حاضر
الشخص : فتح شنطته وطلع ابرة مهداء وبعد ما تملك نادر لأحلام علشان يعرف يعطيها الابره اللي اول مااخدها نامت ع طول
نادر : بعد مانامت قال ممكن اعرف ابراه دي اسمها ايه
الشخص : طبعا اتفضل
نادر بجدية : خد الابره وقراها يااااااه دي اقوي انواع المهدئات هي وصلت لمرحله دي وقعد ع اقرب كرسي من هول الصدمة
الشخص بهدؤء : ايه ده هو انت وقبل مايكمل كلامه
نادر : وهو قعد وحطة ايده ع دماغه يرفع عينه ويقوله معك دكتور نادر اباظه طبيب جراح
الشخص : يمد ايده اهلا بحضرتك معك الدكتور يوسف الغمري طيب نفسيه
وعصبيه بس لو ممكن اعرف هي اية اللي وصلها للمرحلة دي
نادر : بارتباك شديد وبيتلجلك في الكلام معلش اصلي عندنا حالة وفاة
دكتور يوسف : البقاء لله
نادر: الدوام الله
دكتور يوسف : يبص على أحلام ويقول بس هي لازم تبعد عن اي توتر او عصبيه نهائي لاني لو فضلت كدة ممكن تدخل في اضراب نفسي حاد وهي تقريبا مستعدها لي ده تقريبا
نادر : انشاء الله هبعدها عن أي توتر ومش هتوصل لمرحله دي باذن الله وسكت وبعد شوية قال ممكن اطلب منك طلب
دكتور يوسف : طبعا اتفضل
نادر: ممكن تساعدني انقلها لعريبه هي مش بتحب المستشفيات ويمكن ده سبب توترها
يوسف : بس دة غلط هي محتاجه رعاية خاصه سواء جسديا او نفسيا ولا ايه ؟؟؟؟
نادر : لا الرعايه في البيت هتكون افضل وانا اصلا واخد خروج (بس كان بيقولها بانفعال)
وكمان هو انت يعني هتخاف عليها اكتر مني هتساعدني مشكورا مش هتساعدني يبقي شكرا وشوف عايز تحسب الابره دي بكم ويلا اتشرفنا بيك
يوسف : ممكن تهدا شويه انا مقصدش حاجه
نادر : انا دكتور واقدر اخد بالي منها في البيت اكتر صح ولا انت شايف ايه ولو متعرفش عني ابقي اروح اسال عليا
يوسف : لا طبعا انت غني عن التعريف انا من اول ماشوفتك وكنت بشبه انت ولا حد شبهه بس نصيحتي ليك يادكتور ممكن فعلا تاخد بالك منها في كل شي لاني ممكن تعرض لانهيار عصبي اكبر من ده و اوعي تعطيها الابرة دي تاني
نادر : يعني اايه
يوسف : يعني لو الحاله دي جالها انهيار تاني بشكل ده وحبيت تهديها وتعطيها الابراه دي تاني ممكن ساعتها تدخل لجلسات كهربا وده مش لازم نعوذه ولا ايه
فاطمة : كانت بتسمع لحدثهم وهي بتبكي عليها وع حال بنتها اللي وصلته و اول ماسمعت كهربا خبطت على صدرها وقالت يالهوي
يوسف : شاف التوتر والخوف علي وش فاطمة وقال ما تخافيش يا فندم هنقدر نسيطر ع الموفق باذن الله وادي الكارت بتاعي وانا بنفسي ممكن اتباعها في اي وقت رني عليا هنكون عندك او تجي العياده او المستشفى بتاعتي
نادر : بصلة و دور وشه لتجاه تاني
يوسف : فاهم بصت نادر وقال لا يادكتور والله ماللي في دماغك ابدا، عموما مش لازم انا اللي اجي هات اي دكتور تاني بس اللي لازم انها تتابع عند دكتور نفسي مش جراحه يادكتور ااه كلنا اطباء بس كل واحد فينا ليه تخصص ولا ايه يعني عينك توجعك تقدر تروح لدكتور انف واذن، لا طبعا كل واحد وليه تخصص وكمان انا عندي مستشفي في الدقي وعياده في المنيل يعني مش محتاج تمن كشف وكمان لسه جاي من ايطاليا من سنتين كنت في بعثة هناك وابقى اسال ع يوسف الغمري كويس وانت هتاكد اني مش عايز اشتغل انا بس عايز اساعدك واساعدها لانها شكلها مدمره نفسيا وقولت اقولك ع الصح واخلص ضميري المهني قدام ربنا وكمان ولا تزعل اعتبرني ماقولتش حاجه لو سمحت يافندم ممكن الكارت بعد اذنك
فاطمة : بصت لنادر اللي هطق منه وقالته لا يابني هو مايقصدش بس لما شافها كده اتوتر بس ان شاء الله انت اللي هتباعها بس لما تقوم وانشالله مش هتوصل لمرحله دي باذن الله تعالي ولو حصل اي حاجه جديدة هكلمك ع طول اكيد وبصت لنادر ورفعت حاجبها ازاي يعني اعتذرله
نادر : فاهم نظره امه وقال انا مقصدش بس كنت بقول مالوش لازم نكبر الامور يعني ولا ايه ؟؟؟؟
يوسف : انت دكتور وعارف اني اشد تعب هو التعب النفسي بس مشكلتنا في مصر اننا اخر شئ بنفكر نعالجه هو النفسية معانه ده اشد مرض واخطر تعب ممكن نتعرض له في حياتنا بس احب اقولك اني مرات حضرتك لازم طبيب نفسي يعلاجها
نادر : باذن الله هنشوف ها بقي ممكن تساعدني اخرجها من هنا وان شاء الله هيبقي لينا لقاء تاني باذن الله
يوسف : باذن الله يلا بينا وساعد نادر لخروج احلام لعريبه وسلم عليهم ومشي وكل واحد فيهم في طريق ويوسف لنفسه ياااااااه اخيرا لقيتك الحمدلله احمدك يارب واشكر فضلك لانك اخيرا وصلتلها
اووووبقا ادي يوسف ظاهر اهو هاااا بقي يا يوسف كمان يعرف احلام طيب ازاي ومنين دة بقي هسيبو لتوقعتكم واتوقعه جاحه لوجه الله اسيبكم في رعاية الله وحفظه سلام عليكملال