الثلاثاء، 29 أكتوبر 2019

وجعها بقلم شيماء خالد

(خاطرتي)

وجعها 

كما انت تتحمل يا قلبي كل هذا الوجع وحدك
كلما اقتربت منهم خذلوك ولكنك تعطيهم اعزار
كم انت غبي لانك تجهل الحقيقه
انت تعيش في زمان مختلف
طيبتك الغير معهوده وحساسك بالاخرين تولمك
يجب انا تسحوا من كل هذا الوجع
لا تتعلق بيهم كثيرا حتي لا تتالم
اعرف انه يحدث بغير رضاك
لكن يجب ان تعلم شي في غايه الاهميه سوف تظل وحيدا مهما قالوا انهم بجانبك
سوف تبكي وجع وندم علي من خان العشره،
ولكنهم سيجعلوك انت المذنب ويحكمون عليك
لا تكون انت الضحيه او الفديه.
انت القاضي انت اقوي من اي حد يجب ان تعرف ان حبهم حب ذاف ولا تتعلق بهم
لا حد سوف يعيرك انتبه لا احد
يجب انا تقوم بنفسك تتحدي كل هذه العاقبات
يجب ان تموت حتي اعيش انا
لا تثق من خدهم يجب ان تفيق
لا تكون ضعيف امامهم مهما حدث انت اقوي منهم
ما هو ذنبك انك تثق في من لا يستحق
هذا ذنبك انك تفضلهم اكتر مما ينبغي

# شيماءخالد

x

الأحد، 6 أكتوبر 2019

الفصل الثانى من رواية عيونها عشقى بقلم أمانى محمد

الفصل التانى*
**************
 معتز: احم أسف سرحت شوية اتفضلى حضرتك

رقيه: احم اولا انا اسمى رقيه مصطفى محررة فى جريدة الخبر

معتز:الله اسمها حلو زى عينيها .... اه اهلا وسهلا بيكى اتفضلى

رقيه:اهلا بحضرتك ممكن أسأل حضرتك عن نظام العمل فى الشركة والتطورات الجديدة فى الشركة

معتز :طيب حضرتك تشربى ايه الاول قهوة ولا شاى ولا عصير

رقيه:شكرا ليك

معتز:لاء لازم تشربى

رقيه:امممم فرصة اشرب قهوة بس ماما لو عرفت هتعلقنى عشان بتعب منها انا هشرب فنجان واحد بس ميضرش احم ممكن قهوة مظبوط

رقيه:ربنا يستر عليا بقا

معتز:تمام ... مها من فضلك اتنين قهوة مظبوط

مها :حاضر يافندم....
ممكن يافندم استاذ حسام  عايز  حضرتك دقيقة عشان مشروع الاسكان

معتز:تمام دخليه

حسام :خبط على الباب

معتز:اتفضل

حسام : السلام عليكم استاذ معتز

معتز:عليكم السلام

حسام :الملف ده مطلوب امضاء حضرتك عليه

معتز:ماشى هات الملف

حسام:بيبص لقى رقيه قعدة قال مش ممكن روكا انت بتعملى إيه هنا

رقيه:حسام مش معقول ازيك ياسمسم عامل ايه انت فين وازى طنط نادية وحشانى والله

كل ده ومعتز قاعد هيولع فيهم الاتنين ونفسة يخنق حسام

معتز:حسام هو انتم تعرفوا بعض

حسام:طبعا يافندم دى رقيه جارتنا ومتربين مع بعض بس احنا نقلنا من البيت وسكنا فى مكان تانى ومشفتهاش من زمان

معتز:اه طيب اتفضل انت وخد الملف معاك

حسام:شكرا يافندم روكا هاتى رقم تليفونك بقا عشان نتواصل

معتز:بعصبية حسام اتفضل دلوقتى على شغلك

حسام :احم أسف يافندم

رقيه:على فكرة حضرتك احرجته

معتز:بغضب وانت يهمك ايه لاء وكمان عايزة تديلوا رقمك

رقيه:انت ازى تكلمنى كدا ثم ياحضرت انت ملكش دعوة بيا اكلم مين وادى رقمى لمين ميخصكش مفهوم

معتز:حاول يهدى وقال اولا انا أسف انفعلت شويه بس وو.... الباب خبط

معتز :اتفضل

الساعى:القهوة يافندم

معتز :شكرا اتفضل انت

 معتز اتفضلى القهوة

رقيه:شكرا وبدئت بشرب القهوة ومندمجة جدا معها

معتز:سرحان فى جمالها وعيونها ورقته وهى بتشرب القهوة وقال انا مش عارف انت عملتى فيه ايه قلبى بيدق بطريقة غريبة
💓💓💓💓 فاق معتز على صوت آه لقى رقيه مسكة بطنها لون وشها احمر قام مرة وحده وجرى عليها انسة رقيه مالك فيكى ايه

رقيه:لا يافندم مفيش حاجة  تعب بسيط وبس

معتز: بسيط ايه انت شكلك تعبان جدا اطلبك دكتور

رقيه:لا شكر...... مكملتش الكلمه واغم عليها

كدا الفصل انتهى وياريت اعرف رئيكم بجد اكمل ولا لاء
**************
🌹امانى محمد🌹
بسم الله الرحمن الرحيم
*********
الفصل الثالث من الدم والنار
*********
تمشى الباطل يوماً مع الحق فقال الباطل: أنا أعلى منك رأساً .

. قال الحق: أنا أثبت منك قدماً.

قال الباطل: أن أقوى منك. قال الحق: أنا أبقى منك.

قال الباطل: أنا معي الأقوياء والمترفون.

قال الحق: وكذلك جعلنا في كل قرية أكابر مجرميها ليمكروا فيها وما يمكرون إلا بأنفسهم وما يشعرون.

قال الباطل: أستطيع أن أقتلك الآن. قال الحق: ولكن أولادي سيقتلونك ولو بعد حين. -

*************
سويلم: يعنى يابوى فاطنة مش ليه ؟وكيف ياخدها غيرى يابوى .؟
انى بحبها وانى اللى مربيها على يدى وانى ابن عمها ، واولى بيها من الغريب
كيف ياخدها غريب وانى على وش الدنيا  ؟
وانى رايدها يا بوى ،
كيف ترضى عذابى فى بعدها ؟
الحج قناوى :ريدلك الخير ياوالدى ، خايف عليك لتكون كيف بجيت حريم العيلة معتخلفشى غير بطن واحد، وتعيش عمرك محروم من العزوة ،
سويلم:ده نصيب يا يابوى ،وانى راضى بنصيبى يابوى ، مدام هبجى مع فاطنة ،
الحج قناوى :خلاص يا والدى ، بشوجك يا حبيبى
سويلم :راح حب على يد ابوه، وحب على رأسه .
شكرا  يابوبى ،وحجك على ، بس كانك عارف ، فاطنة تيجى ايه ، ده بنت جلبى ، وبنت عمرى يابوى ،
الحج قناوى ،: بابتسامة خلاص يا ولد اجمد كدا .
كتب كتابك الخميس الجاى ، والف مبروك يا والدى .
سويلم : يخليك ليا يا حج ويديك طولت العمر لما تشوف عيلنا بيجرو حوالينا ،

جرى سويلم يفرح حبيبته وبنت عمره فاطمة ومقلهاش على اى حاجة غير انهم كان فى حبة زعل بين أبوه وعمه وانتهو  وان دخلتهم الخميس  الجاى، واتعمل احلى فرح واتجمعو الحبيبن ،
وفى يوم فاطنة كانت تعبانة قوى ودخل عليها سويلم وشافها كدا وسألها مالك يا فاطنة ؟
فاطمة :معرفشى يا سويلم بس كانىها بطنى بتطجطع  ومجدراش اجف على رجلي واصل .
اخدوراح الوحدة الصحية ، وهناك الف مبروك ،
هتبجى اب  يا سويلم ، قالها الحج قناوى وهو طاير من الفرحة ، رد عليه يباركى في عمرك يابوى ،
بس هى تعبانة اوى يا دكتورة :
معلش كل الستات كدا بس انصحك انها لازمها رعاية فعلا عشان هى ضعيفة اوى لو تقدر تاخدها وتنزل اسكندريه أو القاهرة وتابعو الحمل هناك وتابع صحتها فى مستشفى ، لأنها لازم تكون تحت رعاية خاصة لانى مش مطمنة من السونار وهنا
عشان  الوحدة مش مجهزة كويس, مش هتكون فى امان قالت هذا الدكتورة .
وبالفعل انتقل سويلم القاهرة ،وهناك اتولد حربى ،
وعرف من الدكاترة انها مالهاش الحمل تانى لأنها تحمل كرموزن معين يعرضها للخطر ،
وانفجار الرحم وموتها طبعا بعد الولادة على طول .
رضى سويلم وبقى فرحان بحربى  ، وراضى بقضاء الله وحكمته .
انتهى هنا الفلاش بالك
*********
نرجع لبهية اللى اول ما دخلت لقت الحاج سويلم واقع من على السلم وسايح فى دمه .
صرخت بكل صوتها ، اتلمو اهلى البلد على أثر صارخة ، ونقلو الحج سويلم الى المشفى .
والدكتور قال إنه حالته حارجة خاصة عشان كبر سنة والوقعة كانت جامدة ، علاوة أنه عنده سكر وضغط
************

على الجانب الآخر وتحديدا فى اسكندرية ، فى كليه الهندسة ، فى مكتب بدر،
بدر :اتوحشتك جوى ياجمر
سماح :تضحك جامد ، مش معقول يابدر هو انت لم نر وح الصعيد هيبقى كلامك كدا على طول ههههههههههه .
كشر بدر على حاجبيه ، جصدك اية مش عجبك كلامنا عاد ولا اية يا سماح .
سماح :وهى لسة بتضحك لا طبعا مش قصدى،
بس انت بتتكلم زينا عادى وكمان بتشرح لطالبة برده بالهجتك العادية ،
بدر : الحج سويلم يا سيتى بيقول اللهجة الصعيدية ده لهجة الرجال ، ولو سمعنى كدا وانا بتكلم كدا مش بعيد يتاوينى ههههههههههه
سماح :تؤ تؤ بابا  الحج سويلم ده احن اب فى الدنيا  مصدقش طبعا عليه اللى بتقوله ده ،  انت بتوقع بينا عشان غيران منه ،عشان بحبه اكتر منك ،وهو كمان بيحبنى اكتر منك . غمزلها بعينه وقام من على المكتب وقعد قدمها .
بدر : بقولك اية انتى مش ملاحظة انك خرجتينى عن الموضوع الاساس ، وبتمسكى فى الفروع يا سيادة المعيدة ،
سماح : اها وآية هو بقى موضوعنا الأساسى يا دكتور .
قرب منها بدر وهو يتلفت شمال ويمين ، ويقرب منها وحشتينى اوى ومستنى الاسبوعين دول بفارغ الصبر  وتجمع اوضة واحدة بقى اخيرا يا نور عينى ،انا مش مصدق أن التلات سنين عدو بقى هههههههههه دول كأنهم تلاتين سنة يا حبيبتى ،
سماح : اعقل يا بدر كدا وابعد حبة عشان الهوى ,
ضحك بدر بصوته كله على خجل حبيبته ،
تسمع ضحته  سماح وعيونها عليه وهو بيضحك سحرها وخاطفها
هو بوسمته ورجالته وشاهمته وحبه ليها ، اللى كل بنات الكليه بتحسدها على ،بدر وهو بدر فعلا .
لمحها بدر وهى بتبص عليه بنظرة الاعجاب ده .
انتهز الفرصة وهى سرحانه فيه ومال عليها بقبلة .
قالها فيها كل كلام الحب والشوق والغرام ليها  ،
وهى على حالها كانها تمثال شمع ، مش مستوعبة اللى حصل دلوقتى ، وبنشاور على شفايفة بتلمسها بايدها وترمش بعنيها كانها مش مصدقة ،
فاقت من صدمتها على قبله أخرى اخف منها ، على جانب شفايفها وهو
بيضحك,انا عارف انى جامد بس مش اوى كدا بصراحة ،
وسماح لا حول لها ولا قوه مش بتنطق ،
بدر :سماح سماح مالك يا بنتى كل ده من  بوسة ، وغمز بعينه اومال هتعملى اية بعد كدا يا عروسة ,
ناوالها كوباية الماية ،اشربى ياحبيبتى خلاص فوقى بدل اخد وحده تانية ، اصخى ياسماح ، ده
حلم وعدى ، ولا افوقك بطرقتى ههههههههغ،
حربى بيضحك على منظرها ومخدش باله من كوباية الماية إلا وهى مغرقة وشه وسماح بتجرى
عشان تحرم تعملى كدا يا دكتور ، ياقليل الادب ،
وتركته وذهبت تخضر لحفل التخرج .
وقف بدر وينشف وشه وهو متغاظ من تلك العندية ، التى تعشقة ومع ذلك تخشى القرب منه .
ويرن هاتفه باسم بهية :
حبيبتى عارف انك زعلانة عشان مسالتكيش اخبار اخر امتحان عاملتى فيه اية ،قطع كلامه سماع عياطها ،
بدر :مالك يا جلب اخوكى فيكى اية ،
بهية : ابويا الحج تعبان فى المستشفى, ومش بينطق يا بدر ، الحقنى انا خايفة  عليه اوى يابدر ، انت لازم تايجى بسرعة يا بدر .
يغلق بدر التليفون ويكتب طلب  إجازة واعتزار عن حضور الحفل ويتقدم بها للعميد الكليه ،
العميد ،ماشى يابدر سافر انت وانا هكملك الإجراءات ،
والف سلامة على الحج وان شاء الله يقوم بالف سلامة .
سماح تشوفه وهو بيجرى مستعجل ، تنادى عليه بدر ، بدر . ينظر لها وعيونه كلها دموع رافضة تنزل ،
بس بتعلن عن وجودها ،
مالك يا بدر فى ايه ؟
ابويا تعبان اوى يا سماح ،بهية بتقول أنه فى المستشفى ومش بينطق خالص ، بيقولوا غيبوبة سكر ، حاله من فين ده .
سماح تبكى على الحج سويلم استنى يا بدر هاى معاك ، اتصلت بابوها وقالها أنه عرف من بهية وهو فى الطريق ، وقالها تعالى مع بدر ،
سماح وبدر مسافرين وكل واحد جواه خوف ورعب على الحج سويلم ،
سماح : متخافش يا بدر الحج سويلم القناوى شديد وقوى ومش هيستسلم ابدا .
يضع راسه على كتفها وكأنه يحتضنها ويستمد منها القوة ،
ووصلو فى وقت قياسى المستشفى ،
وهناك انفاجا لما سمع ..............؟ ............

الحلقة الاولى من رواية عيونها عشقى بقلم أمانى محمد

⚘عيونها عشقى⚘

💞بقلمى/أمانى محمد💞
**************
الحلقة الأولى
***********
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
الام اصحى يامعتز هتتأخر على الشغل ياحبيبى

 حاضر ياماما صحيت اهو قال ايه ده هو انا كنت بحلم بس ايه العيون دى سحر فيها كمية برءة وشقاوة مش ممكن قال لنفسه ايه ده انت اجننت يامعتز بتكلم نفسك اما اقوم احسن أخد شور واتوضى واصلى واروح الشركة خلص معتز صلاتة ولبس بدلة شيك جدا من اللون الرمادى فكان وسيما سحره لا يقاوم وضع البرفان فهو من اغلى العطور فهو من النوع النادر
*************
 نزل معتز قال صباح الفل ياست الكل صباح الخير يابابا👴👴👴👴

الام :صباح النور ياعيون ماما

الاب:صباح الخير ياحبيبى اقعد افطر يلا

معتز حاضر يابابا فطر معتز وذهب الى شركته
🍀🍀🍀🍀🍀🍀
قامت بطلنا فهى نشيطة جدا تحب عملها جدا قامت اخدت شور واتوضت وصلت فرضها وارتدت ملابسها وهى عبارة عن جيب طويل سودة وعليها بلوزة بيضة وحجاب من اللون الابيض والأسود
**************
 وذهبت الى غرفه اخيها اصحى ياحبيبى يلا

احمد سبينى يارقيه كنت بذاكر طوال الليل ومش قادر اقوم

رقيه: لاء قوم ياأحمد مينفعش تغيب من المدرسة عشان خلاص امتحاناتك قربت
***********
أحمد:حاضر يارقيه هقوم اهو قام احمد واتوضى وصلى وخرج كانت رقيه حضرت الفطار وصحت باباها ومامتها قعدوا فطرو مع بعض فى جو من الألفة والمحبة نزلت رقيه وكلمت هبه
📞📞📞📞📞
 هبه :ايه ياأبلة  انا وقفه من بدرى
رقيه:اسفه جدا جدا ياقمرى يلا أنا نزله أهو عشان منتأخرش على الشغل ونزلت وتقابلوا وذهبوا الى مقر الجريدة
**************
المدير:ابعتيلى رقيه  وهبه اول مايوصلوا

السكرتيرة :حاضر يافندم
وصلت رقيه الى مقر الجريده هى وهبه
************
قالت هبه الحمدلله وصلنا الشغل فى معادنا
************
رقيه:يابنتى انت الى جبانه وفيها ايه يعنى

 هبه: بغيظ من رقيه ماشى ياختى امشى قدامى بدل معلقك
 ***********
رقيه: يالهوى اهون عليكى ياهوبه دنا الحته الشمال وربنا
 ************
هبه:بطلى يابت بدل ما اضربك بجد وبطلى تسهوكى عليه وادخلى بدل ما المدير يعلقنا
🤗🤗🤗🤗
رقيه: خلاص ياختى دخلت اهو

السكرتيرة:أنسة رقيه المدير عايزك انتى و هبه
*************
هبه:الله يحرقك يارقيه هنترفد

رقيه: إهدى يابنتى مفيش حاجة

 قالت رقيه للسكرتيرة متعرفيش عايزنا فى ايه ____________
السكرتيرة: لاء والله هو قال اول ماتوصلوا تدخلوا على طوال

رقيه :تمام يلا هبه ندخل
************
هبه:يلا ياختى اياكى تتبسطى كدا دخلوا للمدير صباح الخير يافندم
🏵🏵🏵🏵
المدير :صباح الخير يابنات اقعدوا

 البنات: حاضر يافندم
🌸🌸🌸🌸🌸
انا عايز منكم تعملوا موضوع صحفى عن شركات المهدى وتعملوا تغطيه كاملة
💐💐💐💐
 انت يارقيه تعملى لقاء مع صاحب الشركة
🙂🙂🙂
 وانت ياهبه عايز صور للشركة وتغطية كاملة عن نشاطها
🌼🌼🌼🌼🌼
رقيه: وهبه: حاضر يافندم عن اذنك
🌻🌻🌻🌻🌻
رقيه:شوفتى ياختى وقعتى قلبى وخلاص وكان عايزنا فى شغل
🌺🌺🌺🌺🌺
هبه :وربنا ان ما سكتى لولع فيكى انا رجليه مش قادرة اقف عليها ربنا على الظالم
😲😲😲😲
رقيه:يالهوى يابت طوعك قلبك واحساسك تدعى عليه اهئ اهئ اهئ اه يانا ياخسارة شبابك ياروكا يلى هتموتى ولعه ياروكا يااااا🔥🔥🔥🔥🔥

هبه:بااااااس ايه بالعه راديو اسكتى يلا قدامى عشان نروح الشركة وذهبوا الى مقر الشركة
***********
وصل معتز: الشركة ودخل بهيبته وشياكته خطفت قلوب الموظفين
***********
السكرتيرة :صباح الخير يافندم

معتز:صباح النور هاتى البوسطا والمواعيد واطلبيلى قهوة وحصلينى على جوه
***********
السكرتيرة:حاضر يافندم وطلبت القهوة دخلت مها السكرتيرة تمام يافندم دى البوسطا ومواعيد الاجتماعات بس حضرتك المفروض هتعمل لقاء مع صحفى من جريدة الخبر

معتز:تمام اول مايوصل ادينى خبر
مها:حاضر يافندم
***************
وصلت البنات مقر الشركة وذهبت كل واحده فيهم لمكان لقائها
****************
رقيه:السلام عليكم انا رقيه مصطفى من جريدة الخبر وعندى معاد مع المدير ☺

مها:تمام ياافندم ثانية اديلة خبر

رقيه :مفيش مشكلة اتفضلى
 خبطت مها

 معتز :ادخل

مها :الصحفية موجودة برة حضرتك

معتز:تمام دخليها

مها:حاضر يافندم وخرجت اتفضلى ياأنسة رقيه

رقيه:شكرا وخبطتت ودخلت وقالت السلام عليكم
**************

معتز :وعليكم السلام اتفضلى حضرتك ورفع عيونه من على على الاوراق واتصدم وقال مش معقول هو انا بحلم هما العيون الى شوفتهم مش ممكن وسرح فيهم
🌿🌿🌿🌿
رقيه:احم احم فى حاجة حضرتك انت تعبان ولا حاجة
**********
معتز:😳😳😳

رقيه:يااستاذ ياحضرت

معتز: هو انت بجد ولا انا بحلم

رقيه:أفندم حضرتك😡😡😡😡
كدا خلصت حلقتنا ياريت تقولوا رئيكم اكمل ولا لاء لانى اول مرة اكتب ياريت رئيكم بصراحة 💗💗💗💗💗💗

السبت، 5 أكتوبر 2019

رواية الدم والنار للكاتبة حنان عبد العزيز

رواية الدم والنار للكاتبة حنان عبد العزيز 
https://ahlamsabry.blogspot.com/2019/10/blog-post_51.html?m=1

بسم الله الرحمن الرحيم
*******
الفصل التانى من 
الدم والنار 
***********

ولدي دعوتك حين غاب الكوكب.   ** * * ** والموت يرقبني ووجهك أرقب ُ

وأبوك في مثل الشاه على النار  يتقلب ** ** **أنفقت عمري في رضاك ولم أزل

أسعى اليك بما تحب وترغب ُ** ** **لم تقترف حلماً فلم تظفر بهِ

فيدي اليك من الاماني أقرب ُ  **. **. **جاوزت في الانفاق من قد أنجبُ

فأجبتهم ولدي الكبير وساعدي   **  **  ** ما كنت أعلم أنني بك في غدٍ  

سأذوق الوان الشقى وأنصبُ  **   **  ** وسقيتني مراً فبئس المشرب ُ
ُ
ولربما أدبتني في شيبتى  ليلة ً   **  **   **أ ُسهرتـُها لك راعياً

وجلا ً عليك وخافقي يتلهب    **  **   **واليوم تسهرني بأفظع حالة ًٍ

وتبيت مسروراً تعيش وتلعب   **  **  **ها بنيَّ اني عن قريب ٍ راحلٍ 

لكن أخاف عليك يومٌ يرعبُ    **  **  ** أخشى عليك عقاب ربٍ عادلٍ 

**************************
يدخل الحج سويلم الجاعة يفاجأ ، بحربى وقف مش على بعضه وعينه زايغة يمين 

شمال .

الحج سويلم :  بنظرة جامدة تدل على الهيبة والحزم وهو ييمشى إليه عقدآ زرعيه 

خالف ظهره ، وكأنه يقرأ أفكاره من زوغان عنيه وسأله .

ايه اللى جابك تانى ياحربى ؟ مش جولتلك ومتاجيش الدوار هنا .

جبل ماترجع وتوب عن اللى بتعمله ، وتبعد عن  رفاج السوج وترجع ابن سويلم 

القناوى بجد اللى يخاف ربه ومايعصاه .

حربى بكل فاظاظة وعقوق لابوه ،  ومين جالك انى عاوز ارجع ! 

انى مرتاح كدا طول ماانى بعيد عنكم، انت والدلوع الصغير ، . 

اللى كان السبب فى جتل امى ، وبدل ما تموته زيها  ، لا خدته فى حضنك ،

وسبتنى انى  ، وجاى دوكيت تجولى ارجع يا حربى ، لع حربى مات يوم ما سبته ،

من حضنك ، وحضنت اللى جتل أمه ،

الحج سويلم :يابنى بدر ماجتلش فاطمة ، هو مزنبهوش حاجة  امك اللى حبلت،

وهى ما كناهاش الحبل ولا الولادة صحتها مستحملتش ، وقضاء ربنا نفذ ،.

ماله اخوك ، باكده ، صحيح خوفا على بدر ، عشان شوفت فى عينك شر .

من ناحيته وهو كان لحمة حمرة لا حول له ولا قوة ، زعجتلك ساعتها لما قولت .

انك هتموته ، كنت فاكرها غيرت اخوات  وهتروح لحالها ، 

لكن انت لا سمعت صوت شيطانك وكبرت وكبر معاك الغل الحقد على اخوك ،.

لحد مابجتش تفرج بين الحلال والحرام ، ليه ياوالدى لية ، ارجع ياحربى ارجع .

فرح اخوك بعد سوبعين ، تعالى يا والدى وانسى  انسى واكسر شيطانك ده .

كل ده وسويلم  عيونى بتبكى عشان شايف شيطان ابنه متحكم فيه .

قرب ليه واخده بين دراعاته ، وفى لحظة صدق أنه ممكن يرجع تانى .

لكن الصدمة الكبرى ، لما سمع صوت حاجة وقعت، ولقاها دب الحج فاطمة .

اللى موصيه لعرايسهم يكونو هديةليهم يوم زفافهما .

بتسرج ياحربى ، بتسرج بيت بوك ، هان عليك دهب امك ، يترمى تحت رچلين 

الغوازى ، والرجاصات ، ياخسارة ياولدى ، كان لسة جوايا طاجة نور ، بتجولى انك .

ممكن تكون كويس لكن لع لع.  لحد كدا  وتخرج من إهنا ومشوفش وشك تانى .

برا برا براااااااااااا  لا انت ابنى ولا اعرفك ، غور من وشى غور الساعة دى .

حربى انى هخرج بس اوعدك انى راجع وهخد حقى من ابنك ، ومنيك كمانى .

خرج حربى وساب الحج سويلم ،فى حالة تحزن  يبكى ، وبيكلم صورة الحاجة 

فاطمة ، وبيعتبها ، شوفتى يا فاطمة اخرة عندك ، ونشفيت دماغك .
فلااااااااااااااااااااااااا ش  بااااااااااااااااااااااااااااااااااا ك 
*************************
الحج سويلم : فاطنة يا فاطمة  ، فينك يا غالية يا ام الغالى 

الحج فاطمة : بصوت ضعيف ، ايوة يا سويلم جاية اهو ،

شافه سويلم  انفزع جرى عليها سندها قبل ما تقع .

مالك يا فاطمة ، فيكى اية يا غالية ،

فاطمة : مافيش يا سويلم بس كانى خت برد هجرش ليمونة  وهبجى  كيف القرية .

سويلم بشك : مالك يا بيت عمى عتلفلفى الحديد  ليه ، كانى لسة هعرفك اياكى .

لفها بايده ووشها لوشه وبص فى عنيها  ، فيكى اية يا بنت جلبى يا غالية،.

يابنت الغالين وام الغالى ، عتخبى على ولا اية  ، وربت على كتفيها بحنان وحب،

جولى تعبانة أشيع اجبلك المشتشفى لحد هنا ،

اتوترت فاطمة واتنفضت بخوف كانها عاملة عاملة ،

قلق سويلم وسألها بجدية  وحزم ، 

فاطمة فيكى اية مالك اتنفطى بين كفوفى كدا ليه ،

اوعاكى يا فاطنة ، يكون اللى فى دماغى صوح ،

كانك حبلة يا فاطنة؟ حبلة ؟ انطقى  انطقى ، قالها سويلم بصوته كله .

انتفضت على إثر صرخته وهزت رائسها بالايجاب .

اخرسته المفاجأة جلس  سويلم على حرف السرير أنه صنم .

أما فاطمة كانت تبكى بشده ،سامحنى يا سويلم نفسى اجبلك عيل كمان 

يرجى ليك سند ول أخوه ، عشان حربى ميعشى وحيد  كيف ما عشنا انا وانت 

سويلم : معوزى يا فاطمة انى راضى بحكمة ربنا ، وربنا محرمناش  وادانا حربى ،

ليه يافاطنة انا عوزك انتى وراضى بنصيبى معاكى ، تعملى فيا ليه كدا ،

فاطمة : الاعمار بيد الله يا سويلم  يا عنى هما كانو يعرفو حكمت ربنا ،.

اهو كلام ، والعمر واحد والرب واحد ، وحصل حصل واديك بنفسك 

قولت ماهتعرفشى حكمته ، وراضى بيها ، ارضى يا سويلم وافرح زى 

ماانى فرحانة  ، بالك نفسى يبجى توم ، واملا البيت عيال واكسر الفال ،

الشوم ده ، أن حريم عيلتنا معيخلفوش غير بطن واحدة ،.

كانت بتكلمه وهى واثقة أن كلامها غلط لأنه الدكتور قالت ليها ،

عندها  عيب فى الرحم يخليها متخلفش غير عيل واحد ، ولو جزفت بالحمل التانى 

الرحم هينفجر وتموت  بعد الولادة على طول ، وده مرض وراثى نتيجة زواج

الاقارب ،

عودة الوقت الحالى .

عجبك كده يا فاطمة فوتينى  واحدى  ياريتك ما كنتى ركبتى دماغك وفضلتى .

معايا يا غالية يابنت الغالين .

*******************************

عند حربى خرج وهو ، مش طايق أبوه ولا سيرة أخوه بدر وماشى واخد فى وشه 

الا ويخبط فى بهية ، فتحى يا بهيمة 

بهية  : اه معلشى يا سى حربى ماختش  باللى  اصلا لسة جاية من المدرسة،

وفرخانة انى خلصت وجفلت  وان شاء الله انجح وادخل كلية الهندسة كيف .

ماوعدت أبا الحج ،

كل هذا وهو ينظر لها نظرة شيطانية  خبيثة  ،. ويحدث نفسه كبرتى يا بهية .

ودورتى ، وطلبتى الاكال وانى جاهز،

حربى اجفلى خشمك ، لساكى زى ماانتى  عمبطرطى  راط اكتمى ، وأخفى من ،

وشى عاد الساعة دى ، جبر يلم العفش ،

تجرى بهية وتختفى فى منزل الحج سويلم ، وهى تبرطم ، جبر يلمك وحديك،

كانك معرفش انك انت الاعفش ،

ياترى كيف دلوكيت يابا الحج وعمل فيك اية الطاعون ده جته حنش ينهشه نهش.

تجرى وتنصم وتكمم فإنها من هول ما رات ...........؟......................

ياترى بهية شافت اية فزاعها  كدا 

ويا ترى خربى بيفكر فى اية 

عاوزة اشوف تعليقاتكم ،
ورائيكم اية فى حلقة النهاردة .

**************************

.

الحلقه الثانية لجزء الثاني لروايه اغتصب حريتي لكني عشقته


الحلقة الثانية من الجزءالتاني 

من روايتي 
(اغتصب حريتي لكني عشقتة)
        
      "بقلم  ملكه العشق والاوجاع  "احلام صبري 

وقفنا الحلقه اللي فاتت عند احلام عاملة حادثة والدكتور خرج قال البقاء لله لكن ماكنتش هي المقصودة الحمدلله وكانت بنت تاني ونادر دخل لقي صاحبه وسلمو ع بعض واكد علي نادر انها ممنوع من التوتر والعصبية لأن حالها غير مطمئنة بالمرة وفاطمة اخدها في حضنها وانبت نفسها علي أنها ضيعتها من 32 سنة وحلفت انها هتعوضها بس بقي ياتري الكلام ده هيكون صح ولا كلام ...ده اللي هنعرفه على مدار الحلقات يلا بقي نشوف هيحصل ايه النهارده لي لومي يلا بينا 

فاطمة : قعدها جنب احلام وهي بتعيط وخدها في حضنها وحزينه علي حالها 

نادر : لنفسه ايه يانادر هو جرالك ايه اشمعنا دي اللي بتعملها كدة من امتى وانت بتعامل بنت كويس انت نسيت سمر واللي عاملته فيك ولا ايه البنات خط احمر يانادر انت مش ناقص صدمات تاني وصوت جواها بيقوله لا يانادر دي حاجه تانيه خالص شكلها مظلومة والدنيا كلها جايه عليها مش هتبقي انت والزمان عليها وعامل ربنا فيها وكمان مش انت بقالك فترة بتدعي ربنا انك تنسي اللي فات وتبدأ صفحة جديدة مش يمكن ربنا بعتلك دي علشان ترجع نادر بتاع زمان اللي الضحكة ماكنتش بتفرقه وكمان دي خلاص هتبيع الدنيا كلها واكيد هطلاق وهتبقي عجينة تشكلها بايدك الشكل اللي تحبه وكمان شكلها بتخاف ربنا اوي وهتيقي ربنا فيك وكمان دي بتشبهك في كل حاجه ده لولا الملامة كنت تقول عليها تؤامك يعني بتحب كل اللي بتحبه وكمان مانتكرش انك غريثه جواك انك بتغير عليها مش يمكن تكون حبتها من اول نظره انت لازم تعطي لنفسك فرصه تاني ويمكن كل واحد فيكم يداوي جراح التاني بس انت قول يارب ويفوق من شروده علي صريخ احلام 

احلام : تقوم تصرخ لاااااااا باعلى صوت وتقول مش عايزة اعيش خلاص عايزة اموت مش عايزة اعيش بس بتقولها بهستريا زاي الانهيار

نادر: يقوم ويحول يتملك فيها بس بيفشل وبيطلع يدور علي حد يساعده و لاول مرة ماينكش عارف يعمل ايه وهو مشي تايه يخبط في شخص

الشخص : مالك يااستاذ فيك حاجه ممكن اساعدك 

نادر: وهو بيلف حوالين نفسه وحطت ايده علي دماغه يقوله اه لاء لااء ااه

الشخص : ممكن تهدا بس وتصلي علي النبي كده انا ممكن اساعدك 

نادر: عليه افضل الصلاة والسلام ااه ممكن مراتي جواها عندها انهيار عصبي وشكله حاد ومش عارف اعملها حاجه ها... هتعرف تساعدني 

الشخص : ابتسم بعون الله هقدر بس تعالي انت معايا يلا 

نادر: اتفضل 

الشخص : يااااه دي عندها انهيار عصبي من الدرجة الأولى ثواني واجيلك تاني 

نادر: رايح فين 

الشخص : ماتقلقش مش هتاخر 

نادر : مسك ايده وبرجاء بالله عليك ماتاخر 

الشخص : ابتسم ماتخافش ماقدرتش اتاخر لحسن الحاله تهور اكتر من كدة بس دقيقه وجاي ماتقلقش وطبطب عليه بشكل عفوي وخرج 

نادر :بصله باستغراب

فاطمة : مين ده يابني 

نادر: والله ياامي مااعرف لسه بس حاسس انه هيعرف يساعدنا نسيطر علي الموقف ده باذن الله 

احلام : بهستريا بقت بتخنق في نفسها وتقول لااا سبوني اموت محدش بيحبني 

الشخص : دخل ماتاخرتش اهو و اول ماشاف احلام قال يا خبر امسكها بسرعه يلا 

نادر : حاضر 

الشخص : فتح شنطته وطلع ابرة مهداء وبعد ما تملك نادر لأحلام علشان يعرف يعطيها الابره اللي اول مااخدها نامت ع طول 

نادر : بعد مانامت قال ممكن اعرف ابراه دي اسمها ايه 

الشخص : طبعا اتفضل 

نادر بجدية : خد الابره وقراها يااااااه دي اقوي انواع المهدئات هي وصلت لمرحله دي وقعد ع اقرب كرسي من هول الصدمة 

الشخص بهدؤء : ايه ده هو انت وقبل مايكمل كلامه 

نادر : وهو قعد وحطة ايده ع دماغه يرفع عينه ويقوله معك دكتور نادر اباظه  طبيب جراح 

الشخص : يمد ايده اهلا بحضرتك معك الدكتور يوسف الغمري طيب نفسيه 
وعصبيه بس لو ممكن اعرف هي اية اللي وصلها للمرحلة دي 

نادر : بارتباك شديد وبيتلجلك  في الكلام معلش اصلي عندنا حالة وفاة 

دكتور يوسف : البقاء لله

نادر: الدوام الله 

دكتور يوسف : يبص على أحلام ويقول بس هي لازم تبعد عن اي توتر او عصبيه نهائي لاني لو فضلت كدة ممكن تدخل في اضراب نفسي حاد وهي تقريبا  مستعدها لي ده تقريبا 

نادر : انشاء الله هبعدها عن أي توتر ومش هتوصل لمرحله دي  باذن الله وسكت وبعد شوية قال ممكن اطلب منك طلب 

دكتور يوسف : طبعا اتفضل 

نادر: ممكن تساعدني انقلها لعريبه هي مش بتحب المستشفيات ويمكن ده سبب توترها 

يوسف : بس دة غلط هي محتاجه رعاية خاصه سواء جسديا او نفسيا ولا ايه ؟؟؟؟

نادر : لا الرعايه في البيت هتكون افضل وانا اصلا واخد خروج (بس كان بيقولها بانفعال)
وكمان هو انت يعني هتخاف عليها اكتر مني هتساعدني مشكورا مش هتساعدني يبقي شكرا وشوف عايز تحسب الابره دي بكم ويلا اتشرفنا بيك 

يوسف : ممكن تهدا  شويه انا مقصدش حاجه 

نادر : انا دكتور واقدر اخد بالي منها في البيت اكتر صح ولا انت شايف ايه ولو متعرفش عني ابقي اروح اسال عليا 

يوسف : لا طبعا انت غني عن التعريف انا من اول ماشوفتك وكنت بشبه انت ولا حد شبهه بس نصيحتي ليك يادكتور ممكن فعلا تاخد بالك منها  في كل شي لاني ممكن تعرض لانهيار عصبي اكبر من ده و اوعي تعطيها الابرة دي تاني 

نادر : يعني اايه

يوسف : يعني لو الحاله دي جالها انهيار تاني بشكل ده وحبيت تهديها وتعطيها الابراه دي تاني ممكن ساعتها تدخل لجلسات كهربا وده مش لازم نعوذه ولا ايه 

فاطمة : كانت بتسمع لحدثهم وهي بتبكي عليها وع حال بنتها اللي وصلته و اول ماسمعت كهربا خبطت على صدرها وقالت يالهوي 

يوسف : شاف التوتر والخوف علي وش  فاطمة وقال ما تخافيش يا فندم هنقدر نسيطر ع الموفق باذن الله وادي الكارت بتاعي وانا بنفسي ممكن اتباعها في اي وقت رني عليا هنكون عندك او تجي العياده او المستشفى بتاعتي 

نادر : بصلة و دور وشه لتجاه تاني 

يوسف : فاهم بصت نادر وقال لا يادكتور والله ماللي في دماغك ابدا، عموما مش لازم انا اللي اجي هات اي دكتور تاني بس اللي لازم انها تتابع عند دكتور نفسي مش جراحه يادكتور ااه كلنا اطباء بس كل واحد فينا ليه تخصص ولا ايه يعني عينك توجعك تقدر تروح لدكتور انف واذن، لا طبعا كل واحد وليه تخصص وكمان انا عندي مستشفي في الدقي وعياده في المنيل يعني مش محتاج تمن كشف وكمان لسه جاي من ايطاليا من سنتين كنت في بعثة هناك وابقى اسال ع يوسف الغمري كويس وانت هتاكد اني مش عايز اشتغل انا بس عايز اساعدك واساعدها لانها شكلها مدمره نفسيا وقولت اقولك ع الصح واخلص ضميري  المهني قدام ربنا وكمان ولا تزعل اعتبرني ماقولتش حاجه لو سمحت يافندم ممكن الكارت بعد اذنك 

فاطمة : بصت لنادر اللي هطق منه وقالته لا يابني هو مايقصدش  بس لما شافها كده اتوتر بس ان شاء الله انت اللي هتباعها بس لما تقوم وانشالله  مش هتوصل لمرحله دي باذن الله تعالي ولو حصل اي حاجه جديدة هكلمك ع طول اكيد وبصت لنادر ورفعت حاجبها ازاي يعني اعتذرله 

نادر : فاهم نظره امه وقال انا مقصدش بس كنت بقول مالوش لازم نكبر الامور يعني ولا ايه ؟؟؟؟

يوسف : انت دكتور وعارف اني اشد تعب هو التعب النفسي بس مشكلتنا في مصر اننا اخر شئ بنفكر نعالجه هو النفسية معانه ده اشد مرض واخطر تعب ممكن نتعرض له في حياتنا بس احب اقولك اني مرات حضرتك لازم طبيب نفسي يعلاجها 

نادر : باذن الله هنشوف ها بقي ممكن تساعدني اخرجها من هنا وان شاء الله هيبقي لينا لقاء تاني باذن الله 

يوسف : باذن الله يلا بينا وساعد نادر لخروج احلام لعريبه وسلم عليهم ومشي وكل واحد فيهم في طريق ويوسف لنفسه ياااااااه اخيرا لقيتك الحمدلله احمدك  يارب واشكر فضلك لانك اخيرا وصلتلها 

اووووبقا ادي يوسف ظاهر اهو هاااا بقي يا يوسف كمان يعرف احلام طيب ازاي ومنين دة بقي هسيبو لتوقعتكم  واتوقعه جاحه لوجه الله اسيبكم في رعاية الله وحفظه سلام عليكملال

رواية الدم والنار للكاتبة حنان عبد العزيز

رواية الدم والنار للكاتبة حنان عبد العزيز 
بسم الله الرحمن الرحيم 
**********
نتعرف على ابطالنا حسب التسلسل الزمنى 


الحج سويلم الق
https://ahlamsabry.blogspot.com/2019/10/blog-post_5.html?m=1ناوى:كبير قنا ، رجل طيب متزوج وعنده ٦٠سنة وكبير العيلة ،
ورجل يحب الخير ، وربنا عطيله من خيراته .
*************************

الحجة فاطمة القناوى : زوجة الحج سويلم، عندها ٥٠سنة وجميلة وعيونه عسليه وبشرة بيضاء ، عندها من خيرات ربنا، وبتحب الناس ومبتردش سائل ،وبنت عمه، وبتحبه وتحترمه ، وبنت اكرمين .
*************************

الابن الكبير : حربى القناوى : شاب اسمر عيونه بنية غامق ،فيها غل وكره ، لكل الناس ، فاشل فى تعليمه وسالك طريق شيطانه ، وماشى وراء اصاحب السوء .
*************************

الابن الأصغر :بدر القناوى : شاب طويل ورياضى عنده ٢٧سنة متخرج من كليه الهندسة ، لون بشرته خمرية ، وعيونه عسلي فاتح ، طيب بيحب كل الناس ، وبيحب الخير ، وعكس أخوه حربى نهائى ،
************************
بهية مصلحى :بنت جميلة بيضاء، وعنيها بنى فاتح، وعندها ١٧سنة ، فى تالته ثانوى ، وحلمها تبقى مهندسة ، زى بدر وهو مثالها الاعلى ، وهو اللى بيذاكر لها .
بنت الجناينى ، ابوها وامها ماتو ، ومتربية فى بيت الحج سويلم ، وزى بنته .
************************
سماح حامدنصار : عندها ٢٦ سنة متخرجة من كلية الهندسة ، بنت جميلة ، عيونة خضرة ، بشرة بيضاء ، وجسم رشيق ، ومصرية ومتدينة ومحجبة ، وشخصية قوية ، وعقلها يوزن بلد ،وبتحب بدر ، ومخطوبين ودخلتهم بعد حفلة التخرج ، 
************************
حامد نصار :رجل طيب ، متوسط الحال ، متدين إيمانه قوى ، ومعلم بنته أن الحق فوق الجميع ، وان عيون العدل لا تغفل ، مهما طال الوقت ، 
************************

عيونها عشقى بقلم أمانى محمد

⚘عيونها عشقى⚘ بقلمى:امانى محمد✏✏ الشخصيات _____________ الحب والغيرة شئ جميل جدا بس لو الغيرة زادت عن الحد بتقتل الحب ************ معتز شاب جميل فى ملامحة يبلغ من العمر 27 عام عيونة خضراء طويل جسمة رياضى شعره لون الليل انسان طموح وذكى بس للأسف غيور جدا متملك فى حبه صاحب شركات المهدى وهى من اكبر الشركات . ************ الام:رباب سيدة تبلغ من العمر 52 عام وام حنونة جدا لابنها لانه وحيدها. ********** الأب:حسين المهدى رجل يبلغ من العمر 60 عام زو هيبة حنون مسالم 🌷 *********** اما بطلتنا هى (رقية) جميلة جدا رقيقة عندية خفيفة الدم تبلغ من العمر 24 عام محبوبة جدا من الكل عيونها لون البحر ملامحها طفولية تخطف العيون بجمالها ورقتها شعرها طويل جدا لونه كالون الدهب وهى محجبة صحفية مبتدئه فى جريدة الخبر ************ الأم:وفاء انسان طيبة القلب تبلغ من العمر 50 عام تحب اولادها بشدة لكن عصبية من جنون ابنتها ********** الاب:مصطفى سالم يبلغ من العمر 62 عام هو موجه لغة عربية متقاعد على المعاش *********** الاخ:أحمد خفيف الدم يحب أخته بشدة ومتعلق بها وهو فى تالته ثانوى *********** صديقة رقية هبة وهما اصدقاء طفولة وجيران متخرجين من جامعة واحدة وبيشتغلو من بعض ********** اما رامز فهو صديق معتز انسان جد جدا ويحب معتز بشدة فهو ظابط اما الضلع التالت لهم فهو فارس خفيف الدم يحب المرح جدا ___________ اما بقى الابطال هتعرفهم فى الروايه ☘☘☘☘

رواية الدم والنار للكاتبة حنان عبد العزيز


رواية الدم والنار للكاتبة حنان عبد العزيز 
اذا احتدمت المعركة بين الحق والباطل حتى بلغت ذروتها، هناك ساعة حرجة يبلغ الباطل فيها ذروة قوته ،ويبلغ الحق فيها أقصى محنته. والثبات في هذه الساعة الشديدة هو نقطة التحول والامتحان الحاسم لإيمان المؤمنين سيبدأ عندها ، فإذا ثبت ، تحول كل شيء عندها لمصلحته وهنا يبدأ الحق طريقه صاعداً ويبدأ الباطل طريقه نازلاً.

*****************

ظن نفسه إذا سلك طريق الشيطان وانصاع لأوامره ، ملك الثراء ،
ولكن الحق والعدل ، قائمين الى يوم الفرقان .
*****************
ظل يحارب قلوع الشر بجناح الخير المكسور ،
ونسى أن يد الغدر تقتل وتخون.
*****************
ظلت تائهة حزينة على من كان لها ابا، اخا،حبيبا،وزوجا، 
لكن احتمت بثقتها بربها وصبرت ومشيت طريق الدم والنار 
*****************
هل ينتصر الشر على الخير .

هل يجمع الله الشتيتن .


هل يجمع الحب مع الانتقام .

ن ينتصر الحب أما الانتقام .

https://ahlamsabry.blogspot.com/

الجمعة، 4 أكتوبر 2019

روايه اغتصب حريتي لكني عشقته الجزء الثاني بقلم احلام صبري

بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين 

 

قبل مانبداء في الجزء التاني لروايتي

 

( اغتصب حريتي لكني عشقته )

                   

          بقلم ملكه العشق والاوجاع "احلام صبري"

       اختصار سريع لجزء الاول بأشهر احداثه 

كان في بنت معذبه اسمها احلام وكانت مقهورة جدا من كل اللي حواليها سوء اهلها او جوزها احلام بنت دمها خفيف واخلاق وادب وعندها شفافيه من ربنا وبلغتنا الشعبية بيتقال عليها الحاسه السادسة  ومقربه جدا من ربنا واكثر احلامها انها تيموت ودخل الجنة وتصلي وراه

( رسول الله صلي الله عليه وسلم ) وحاصلت مشكله كيبرة اوي مع اهلها وصلها انها تعمل حادثه كبيرة وتدخل المستشفى ومع اهمال الدكاترة واستهتارهم قلب احلام يقف والدكاترة يقرروه  يتاجروا في اعضاءها اللي هي لسه شغله وبسرعه يطلعها الثلاجة خاصه بيهم لاحتفاظ بكل اعضاءها لأقصي فترة ممكنه 

وبعد مرور 3 ساعات من دخول احلام الثلاجة يشاء السميع العليم انها تقوم تاني ويجي دكتور يدعها الدكتور( نادر وهو ده بطل قصتنا) نادر طيب جراح ومع احداث القصة بيحاول يساعدها يخرجها الاول من الثلاجة وبعد كدة هيقرر يقول لآهلها انها ع قيد الحياة بس هي هترفض وهترجي انه يسبها كدة ويساعدها ع الخروج من المستشفى وهي مش متفرقه ونادر يرفض ويرجع لمكتبه واحلام تسمع اذن الفجر وتروح تصلي بعد احداث كتير حاصلت ما بينها هي ونادر وتروح تصلي وبعد الصلاة تقعد ع سجاده الصلاة وهتغفل وتشوف رقيه من  عند ربنا انها لازم تيموت مدير المستشفى واللي هو يدعها الدكتور فهمي والمساعده بتاعته الشيطانة التي تدعها تفيده وبعد مساعدة ربنا ليها بتموتهم بعد ما تحول تخوف الدكتور توفيق والدكتور منير وبعد كدة تنفذ عدالة السماؤية في فهمي وتفيدة وبعد ما تنفذ عدالة السماوية قلبها يقف لتأني مرة ويجي نادر بعد مايشوف رقيه انه يساعدها يعملها تنشيط لقلب وترجع لتأني مرة ع قيد الحياة برضه بأمر ربنا سبحانه وتعالي ويحول يساعدها بكل قوته وربنا دايما بيقف معاها لأنه عارف اني احلام دايما بتبقي مظلومة واحلام تقوم وتحول تخرج بس طبعا لازم جثة مكانها احلام قالت لنادر ماتقلقيش ربنا سبحان الله وتعالي هيحلها من عنده واحلام قعدها مركزة في الرقية اللي هي شافت فيها بنت تدعها هند وقالتلها اني كل واحده هتخد مكان التانيه وهما قاعدين وشغل بالهم اووي خروج احلام من المستشفى بس بشكل رسمي تدخل عليهم الممرضة صباح وتقولهم في حادثه برا واحلام تصر تخرج مع نادر وهو يخرج وراها ويروح يكشف بس احلام عينها هتسبق كشف نادر وهتصرخ بعلو صوتها باسم هند نادر هيمسكها ويقولها اتمليكي اعصابك وقبل مايكشف هتقوله ماتعبش نفسك دي ماتت خلاص وتطلب منه يطلعها ع الثلاجة بدون ما حد يحس بيهم وفعلا يخدوها ويطلعوا بيها ع الثلاجة واحلام تقولها خلاص ربنا بعتلنا اللي هتخرجنا من هنا نادر يتهمها بانه انسانه انانية ممكن تدوس ع الخلق الله علشان نفسها ويخرج ويسبها واحلام تروح تقف عند هند   (هند دي بقي قصتها قصه وهنعرفها في الجزء التاني والتالت بأذن الله ) وبعدين نادر يهدا ويرجع واحلام تقص عليها كل الحكاية بتاعت فهمي مدير المستشفى اللي هي موتته هو وتفيده الإنسانة السافلة بكل المقياس وكمان تعرفه اني هنا بيسرقه الاعضاء المأرضة ولو ما لهمش ورق يبعو الجثه بعد مايخدو الاعضاء المحتاجنها وبعد كدة بتباع لدكاترة اللي لسه بيدرسه وقالتلها لو مش مصدق انزل تحت شوف الدفاتر مش هتلاقي ليه اي اثر وفعلا عامل كدة وكمان صباح اكدت كلامها ولما عرف بموت فهمي انها هي السبب فيه كان هيموتها بس سابها ومشي وقرر يبلغ اهلها ع المصيبة اللي هي عاملتها وقعد وطلب اهلها فعلا بس ضميره كان وجعه اوي وقبل اي حاجه طلب من ربنا الدليل علشان يريح ضميره من ناحيتها وفعلا بعتله الدليل اللي يخاليه يكمل مساعدها بعد مايكتشف انها قد ايه كانت معذبه من اهلها سوء امها او اخواتها اللي دايما جاين عليها ولا بنات خالتها اللي بيغيرو منها ولا جوزها اللي مش فراق معاها حياتها من موتها وده برضه ليه حكاية هنعرف في الجزء التاني او التالت 

نادر لاغي عقله وفعلا خرج احلام بعد مامضي جوزها ع الاستلام انها عايشه من غير ما يحس وفي اتجاه تاني احلام كانت قسمت مش هتخرج من غير هند اللي تقريبا فوله واتقسمت نصين وبعد ما نادر اقنع اهلها بدفن هند مكان احلام 

نادر واحلام راحو لبيت هند وعرفه قصتها انها كانت معذبه اكتر منها الف مرة وكمان سمعت حد غلط فيها راحت هي ونادر جابه حقها وبعد نادر أتأكد اني احلام ماظلمتش هند بدفنها مكانه حن عليها وقرر يقف جانبها لأخر واحلام كانت ماشيه وهي لا عرفها رايحه فين ولا جايه مين لحد ما نادر فاكر يخدها معاها البيت واحلام وفقت بسب جدعنة نادر معاها وقالتلها اطلع  انت قول لإمامتك ع موجودي وبعد ما طلع وفاطمة سمعت حكايتها في الاول رفضت وبعد مانادر بدء يقولها تفاصيل قصتها قلبها وجعها وتبدئت تشك في حاجه وقالتلها اجري هاتها بس احلام كانت شافت رقيه وعرفت منها ان فاطمة رفضها بس بعد كدة نادر اقنعها وهي بتعمل خير مع حد متعرفش فاطمة تجي قدام الناس و اعتزالها وقالها انا اسفه واحلام راحت معهم وعالجت نادر من الحادثة بتاعه وكمان اتفقوا انها هتعيش معهم لحد اخر يوم عزا وبعد كدة هتقرر السافر وفاطمة رفضت تسبها لوحدها وكل يوم تروح العزا ويجي لاحول لها ولا قوة  كل يوم لحد اخر يوم اللي الكل كان قلبه مقبوض الا هي كانت فرحانه لأنها شافت رقيه في المشرحة محدش يعرف عنها حاجه غيرها هي بس اخر يوم وصية نادر ع فاطمة 

وصية فاطمة ع نادر وبعد ماقالتلها كل اللي في قلبها وشافت الرقية ركبت توك توك وبعد ما وصله لبيت فاطمة بتهز احلام لقتها ولا بتصد ولا بترد نادر فجاءة يقوم من النوم مفزوع ويقول يارب استر ويتصل بأمه يلاقها بتصرخ وتقوله الحقني ياباني نادر ينزال يجري ويخدها ع اقرب مستشفى ويطلع الدكتور يقولهم البقاء لله تصرخ فاطمة بي بنتتتتتتتتتتتتتي وتقول اختك يانادر صح كدة ده اختصار بالجزء الاول كلها يلا بقي نشوف حاصل ايه مع احلام يلا بينا  

.............................................................................................

الحلقة الاولي من الجزء التأني من 

روايتي ( اغتصب حريتي لكني عشقته)

           بقلم "احلام صبري 

الدكتور : البقاء لله 

فاطمة : تصرخ بعلو صوتها بنتتتتتتتتتتتتتي اختك يانادر 

نادر : من الصدمة يقع ع الارض وفاطمة يقع جانبه وهما الاتين في انهيار شديد تخرج الممرضه 

الممرضه : ومعاها روشته مكتوب فيها علاج وتقوله لو سمحت هاتلي العلاج ده فورا الحالة تعبانة جدا 

نادر : حاله مين

الممرضة : يافندام حاله حضرتك مش  انت مع الحالة اللي جئت في حادثة توك توك صح

نادر : ايوة هي لسه عايشه 

الممرضة : ايوة في ايه يافندام

فاطمة : تقوم تقف هي ونادر من تاني 

نادر : في اني الدكتور الحيوان اللي خرج يقولي البقاء لله يافندام عرفتي في ايه 

الممرضه : يخبر هي جات فيك وديقت اوي من الدكتور وتقولها معلش يافندام 

اصلي في حاله جايه في حادثه برضه وتوفت بس اهلها في الباب التاني مش ده ويلا بقي هاتلي العلاج لحسن الحالة بعد الشر تهور اكتر من كدة 

نادر : هاتي يخدها منها بنرفزة وبص لامه ويقولها ماتخافيش هروح اجيب العلاج واجي

فاطمة : بعد ما نادر مشي تقول احمدك يارب انها لسه عايشه بس تقول لنفسها ياغبية يافاطمة هتعملي ايه مع نادر اللي اعترافتلو انها اخته لاااء نادر مش لازم يعرف غير لما أتأكد الاول تفوق من شردها ع نادر 

نادر: ماما يلا تعالي ندخل 

فاطمة : هو العلاج ده ايه 

نادر : شكلها كدة جالها غيبوبة سكر بس شديدة شويه مع هبوط في الدورة الدموية يلا بقي تعالي ندخل ونطمن عليها بمرة 

فاطمة : يلا بينا دي حتي بتحسسني انها بنتي بضبط وزاي اختك 

نادر: يدخل ويقول لممرضه امسكي العلاج اهو 

الدكتور : قام مين دكتور نادر أباظة عندنا يامرحباا

نادر: شريف فهمي ياهلا ياهلا ازيك ياد عامل ايه 

دكتور شريف : ياد كدة قدام الناس عيب طيب احترامني في مكاني وضحك وسلمو ع بعض بكل حب هو انت تبع الحالة دي يقالها شريف وهو بيبص ع احلام 

نادر : ااه قريبتي من بعيد هي حاصلها اي ياشريف 

شريف : اكيد ماستحملتش معاملتك القاسية وكلامك اللي زي الدبش مع البنات 

نادر : اااه ياني يامظلوم ياني وضحك وقال والله مانا 

فاطمة :يعني هتبقي كويسه 

شريف :ااه بس محتاجه لراحه شديدة وعدم اي ضغوط نفسيا وعصبيه يعني من الاخر كدة ابعدها عن نادر وبص لنادر وضخك 

نادر : ليه انشاء الله حد قالك اني بأكل بني ادمين ما تلم يازفت انت 

شريف : يضحك لا بجد طيب عموما هي شكلها زعلت زعلاها كبيرة اووي وتقريبا كدة بقالها فترة ماكلتش حاجه فاحول تأكله اي حاجه 

فاطمة : يعني هتبقي كويسه ولا ايه يادكتور 

شريف : بص لنادر مامتك دي صح كدة 

نادر : لا لسه ذكرتك كويسه ياابن الازينه 

شريف : الله واكبر عليه المهم ازيك ياامي وسلم عليه وقالها ماتخافيش بس اهم شئ تبعد عن اي توتر زاي ما قولت من شوية لأنها لو فضلت في الحاله دي السكر هيدخل في الدم وده اكيد مش هنحب نوصله وخصوصا بسب سنها الصغير ده لو جه في الدم هتدخول في انسولين ع طول وده في حد زادته هيكون مصيبه ليها وليكم ولا ايه 

فاطمة : مصيبه واني مصيبه يارب يسترها علينا وعليها بقي

نادر: يعني نقدر نروح عادي صح

شريف : ااه تخلص المحلول واشوفها وتروح ع طول بس زاي ما فهمتك وكمان انت معاها يعني هتخد بالك منها ومن مواعيد العلاج وتركيب المحاليل دي هتركب لمده اسبوع عارف طبعا صح 

نادر : ايوة عارف بس اسبوع كتير ياشريف 

شريف : لو قدرت تأكلها حاجه يكون احسن ونقدر نستغني عن المحاليل وياريت سكريات يعني تفاح موز كدة يعني وخصوصا الموز لأنها هتقوم بسب الانسولين ده فقدها كل البوتاسيوم  اللي في جسمها مانت عارف 

نادر:  اتنهد وقال ماتقلقيش كله هيبقي تمام 

شريف: ابتسم وقال اتمني طبعا مش هكتب علاج ولا ايه يااستاذ 

نادر : لا اكتب علشان مش هتصدق اني بديها العلاج ده الا بروشته ومش تكون بتاعتي كمان 

شريف : ماشي حاضر وكتب روشة العلاج خد بالك من اي توتر يانادر شكل الحزن جيب اخرها وقرب منها ولسه هيملس ع دماغه نادر كان مسك ايده

نادر: ايه ياعم الحلو انت بقولك قربتي وزاي اختي يعني نوو تاتش فاهم

شريف : ابتسم وقال نادر هو نادر وضحك وقال المهم الاسلوب ده ماينفعش معاها البت مش مستحمله ارحمها يرحمك ربنا 

فاطمة : متخافش يابني هي بس تقوم ومافيش حد هيزعلها تاني 

شريف : تمام يبقي المحلول يخلص واجي اشوفها واكتبها ع خروج

نادر: ليه بقي كل ده انشاءلله ما تكتب ع خروج ع طول

 

شريف : عايز اشوفها قبل ما تمشي واطمن عليها 

نادر : بنرفزه ليه هي كانت من بقت اهلك ما تخلص وتكتب ع ام الخروج وانت ساكت 

شريف :بصله طيب اتفضل ياسيدي من غير عصبيه ولا انفعال بس بلاش الانفعال ده عليها  يانادر بجد شكلها يوجع القلب واتفضل كمان ادي الكارت بتاعي لو حاصل حاجه اتصال بيه في اي وقت 

نادر : ماشي ياايفا شكرا ياحبيبي بس بيقولها من تحت الدريس 

فاطمة : قعدها جنب احلام وبتقولها حقك عليا يابنتي انا اللي سبتك طول السنين دي بس والله دورت عليكي سنين وسنين بس معرفتش الاقكي خلاص بس الحمدلله ربنا بعتك ليه في اشد احتياجك ليها ومتخافيش محدش هيقدر يخدك مني ابدن من النهارده و كمان مافيش زعل تاني ابدن ومن النهارده حياة جديدة ده وعد مني وعد من امك 

ياقلب امك انتي ????????


 هااااا بقي ايه رايكم في المفاجئة الحلوة دي اسيبكم بقي توقعه ازي  وفين وامتي فاطمة تبقي ام احلام مستنيه توقعتكم يارب توقعه صح سلام ياحلوين وبجد واحشتوني بجنون ااااه والله