السبت، 5 أكتوبر 2019
عيونها عشقى بقلم أمانى محمد
رواية الدم والنار للكاتبة حنان عبد العزيز
رواية الدم والنار للكاتبة حنان عبد العزيز
اذا احتدمت المعركة بين الحق والباطل حتى بلغت ذروتها، هناك ساعة حرجة يبلغ الباطل فيها ذروة قوته ،ويبلغ الحق فيها أقصى محنته. والثبات في هذه الساعة الشديدة هو نقطة التحول والامتحان الحاسم لإيمان المؤمنين سيبدأ عندها ، فإذا ثبت ، تحول كل شيء عندها لمصلحته وهنا يبدأ الحق طريقه صاعداً ويبدأ الباطل طريقه نازلاً.
*****************
ظن نفسه إذا سلك طريق الشيطان وانصاع لأوامره ، ملك الثراء ،
ولكن الحق والعدل ، قائمين الى يوم الفرقان .
*****************
ظل يحارب قلوع الشر بجناح الخير المكسور ،
ونسى أن يد الغدر تقتل وتخون.
*****************
ظلت تائهة حزينة على من كان لها ابا، اخا،حبيبا،وزوجا،
لكن احتمت بثقتها بربها وصبرت ومشيت طريق الدم والنار
*****************
هل ينتصر الشر على الخير .
هل يجمع الله الشتيتن .
هل يجمع الحب مع الانتقام .
ن ينتصر الحب أما الانتقام .
https://ahlamsabry.blogspot.com/
الجمعة، 4 أكتوبر 2019
روايه اغتصب حريتي لكني عشقته الجزء الثاني بقلم احلام صبري
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين
قبل مانبداء في الجزء التاني لروايتي
( اغتصب حريتي لكني عشقته )
بقلم ملكه العشق والاوجاع "احلام صبري"
اختصار سريع لجزء الاول بأشهر احداثه
كان في بنت معذبه اسمها احلام وكانت مقهورة جدا من كل اللي حواليها سوء اهلها او جوزها احلام بنت دمها خفيف واخلاق وادب وعندها شفافيه من ربنا وبلغتنا الشعبية بيتقال عليها الحاسه السادسة ومقربه جدا من ربنا واكثر احلامها انها تيموت ودخل الجنة وتصلي وراه
( رسول الله صلي الله عليه وسلم ) وحاصلت مشكله كيبرة اوي مع اهلها وصلها انها تعمل حادثه كبيرة وتدخل المستشفى ومع اهمال الدكاترة واستهتارهم قلب احلام يقف والدكاترة يقرروه يتاجروا في اعضاءها اللي هي لسه شغله وبسرعه يطلعها الثلاجة خاصه بيهم لاحتفاظ بكل اعضاءها لأقصي فترة ممكنه
وبعد مرور 3 ساعات من دخول احلام الثلاجة يشاء السميع العليم انها تقوم تاني ويجي دكتور يدعها الدكتور( نادر وهو ده بطل قصتنا) نادر طيب جراح ومع احداث القصة بيحاول يساعدها يخرجها الاول من الثلاجة وبعد كدة هيقرر يقول لآهلها انها ع قيد الحياة بس هي هترفض وهترجي انه يسبها كدة ويساعدها ع الخروج من المستشفى وهي مش متفرقه ونادر يرفض ويرجع لمكتبه واحلام تسمع اذن الفجر وتروح تصلي بعد احداث كتير حاصلت ما بينها هي ونادر وتروح تصلي وبعد الصلاة تقعد ع سجاده الصلاة وهتغفل وتشوف رقيه من عند ربنا انها لازم تيموت مدير المستشفى واللي هو يدعها الدكتور فهمي والمساعده بتاعته الشيطانة التي تدعها تفيده وبعد مساعدة ربنا ليها بتموتهم بعد ما تحول تخوف الدكتور توفيق والدكتور منير وبعد كدة تنفذ عدالة السماؤية في فهمي وتفيدة وبعد ما تنفذ عدالة السماوية قلبها يقف لتأني مرة ويجي نادر بعد مايشوف رقيه انه يساعدها يعملها تنشيط لقلب وترجع لتأني مرة ع قيد الحياة برضه بأمر ربنا سبحانه وتعالي ويحول يساعدها بكل قوته وربنا دايما بيقف معاها لأنه عارف اني احلام دايما بتبقي مظلومة واحلام تقوم وتحول تخرج بس طبعا لازم جثة مكانها احلام قالت لنادر ماتقلقيش ربنا سبحان الله وتعالي هيحلها من عنده واحلام قعدها مركزة في الرقية اللي هي شافت فيها بنت تدعها هند وقالتلها اني كل واحده هتخد مكان التانيه وهما قاعدين وشغل بالهم اووي خروج احلام من المستشفى بس بشكل رسمي تدخل عليهم الممرضة صباح وتقولهم في حادثه برا واحلام تصر تخرج مع نادر وهو يخرج وراها ويروح يكشف بس احلام عينها هتسبق كشف نادر وهتصرخ بعلو صوتها باسم هند نادر هيمسكها ويقولها اتمليكي اعصابك وقبل مايكشف هتقوله ماتعبش نفسك دي ماتت خلاص وتطلب منه يطلعها ع الثلاجة بدون ما حد يحس بيهم وفعلا يخدوها ويطلعوا بيها ع الثلاجة واحلام تقولها خلاص ربنا بعتلنا اللي هتخرجنا من هنا نادر يتهمها بانه انسانه انانية ممكن تدوس ع الخلق الله علشان نفسها ويخرج ويسبها واحلام تروح تقف عند هند (هند دي بقي قصتها قصه وهنعرفها في الجزء التاني والتالت بأذن الله ) وبعدين نادر يهدا ويرجع واحلام تقص عليها كل الحكاية بتاعت فهمي مدير المستشفى اللي هي موتته هو وتفيده الإنسانة السافلة بكل المقياس وكمان تعرفه اني هنا بيسرقه الاعضاء المأرضة ولو ما لهمش ورق يبعو الجثه بعد مايخدو الاعضاء المحتاجنها وبعد كدة بتباع لدكاترة اللي لسه بيدرسه وقالتلها لو مش مصدق انزل تحت شوف الدفاتر مش هتلاقي ليه اي اثر وفعلا عامل كدة وكمان صباح اكدت كلامها ولما عرف بموت فهمي انها هي السبب فيه كان هيموتها بس سابها ومشي وقرر يبلغ اهلها ع المصيبة اللي هي عاملتها وقعد وطلب اهلها فعلا بس ضميره كان وجعه اوي وقبل اي حاجه طلب من ربنا الدليل علشان يريح ضميره من ناحيتها وفعلا بعتله الدليل اللي يخاليه يكمل مساعدها بعد مايكتشف انها قد ايه كانت معذبه من اهلها سوء امها او اخواتها اللي دايما جاين عليها ولا بنات خالتها اللي بيغيرو منها ولا جوزها اللي مش فراق معاها حياتها من موتها وده برضه ليه حكاية هنعرف في الجزء التاني او التالت
نادر لاغي عقله وفعلا خرج احلام بعد مامضي جوزها ع الاستلام انها عايشه من غير ما يحس وفي اتجاه تاني احلام كانت قسمت مش هتخرج من غير هند اللي تقريبا فوله واتقسمت نصين وبعد ما نادر اقنع اهلها بدفن هند مكان احلام
نادر واحلام راحو لبيت هند وعرفه قصتها انها كانت معذبه اكتر منها الف مرة وكمان سمعت حد غلط فيها راحت هي ونادر جابه حقها وبعد نادر أتأكد اني احلام ماظلمتش هند بدفنها مكانه حن عليها وقرر يقف جانبها لأخر واحلام كانت ماشيه وهي لا عرفها رايحه فين ولا جايه مين لحد ما نادر فاكر يخدها معاها البيت واحلام وفقت بسب جدعنة نادر معاها وقالتلها اطلع انت قول لإمامتك ع موجودي وبعد ما طلع وفاطمة سمعت حكايتها في الاول رفضت وبعد مانادر بدء يقولها تفاصيل قصتها قلبها وجعها وتبدئت تشك في حاجه وقالتلها اجري هاتها بس احلام كانت شافت رقيه وعرفت منها ان فاطمة رفضها بس بعد كدة نادر اقنعها وهي بتعمل خير مع حد متعرفش فاطمة تجي قدام الناس و اعتزالها وقالها انا اسفه واحلام راحت معهم وعالجت نادر من الحادثة بتاعه وكمان اتفقوا انها هتعيش معهم لحد اخر يوم عزا وبعد كدة هتقرر السافر وفاطمة رفضت تسبها لوحدها وكل يوم تروح العزا ويجي لاحول لها ولا قوة كل يوم لحد اخر يوم اللي الكل كان قلبه مقبوض الا هي كانت فرحانه لأنها شافت رقيه في المشرحة محدش يعرف عنها حاجه غيرها هي بس اخر يوم وصية نادر ع فاطمة
وصية فاطمة ع نادر وبعد ماقالتلها كل اللي في قلبها وشافت الرقية ركبت توك توك وبعد ما وصله لبيت فاطمة بتهز احلام لقتها ولا بتصد ولا بترد نادر فجاءة يقوم من النوم مفزوع ويقول يارب استر ويتصل بأمه يلاقها بتصرخ وتقوله الحقني ياباني نادر ينزال يجري ويخدها ع اقرب مستشفى ويطلع الدكتور يقولهم البقاء لله تصرخ فاطمة بي بنتتتتتتتتتتتتتي وتقول اختك يانادر صح كدة ده اختصار بالجزء الاول كلها يلا بقي نشوف حاصل ايه مع احلام يلا بينا
.............................................................................................
الحلقة الاولي من الجزء التأني من
روايتي ( اغتصب حريتي لكني عشقته)
بقلم "احلام صبري
الدكتور : البقاء لله
فاطمة : تصرخ بعلو صوتها بنتتتتتتتتتتتتتي اختك يانادر
نادر : من الصدمة يقع ع الارض وفاطمة يقع جانبه وهما الاتين في انهيار شديد تخرج الممرضه
الممرضه : ومعاها روشته مكتوب فيها علاج وتقوله لو سمحت هاتلي العلاج ده فورا الحالة تعبانة جدا
نادر : حاله مين
الممرضة : يافندام حاله حضرتك مش انت مع الحالة اللي جئت في حادثة توك توك صح
نادر : ايوة هي لسه عايشه
الممرضة : ايوة في ايه يافندام
فاطمة : تقوم تقف هي ونادر من تاني
نادر : في اني الدكتور الحيوان اللي خرج يقولي البقاء لله يافندام عرفتي في ايه
الممرضه : يخبر هي جات فيك وديقت اوي من الدكتور وتقولها معلش يافندام
اصلي في حاله جايه في حادثه برضه وتوفت بس اهلها في الباب التاني مش ده ويلا بقي هاتلي العلاج لحسن الحالة بعد الشر تهور اكتر من كدة
نادر : هاتي يخدها منها بنرفزة وبص لامه ويقولها ماتخافيش هروح اجيب العلاج واجي
فاطمة : بعد ما نادر مشي تقول احمدك يارب انها لسه عايشه بس تقول لنفسها ياغبية يافاطمة هتعملي ايه مع نادر اللي اعترافتلو انها اخته لاااء نادر مش لازم يعرف غير لما أتأكد الاول تفوق من شردها ع نادر
نادر: ماما يلا تعالي ندخل
فاطمة : هو العلاج ده ايه
نادر : شكلها كدة جالها غيبوبة سكر بس شديدة شويه مع هبوط في الدورة الدموية يلا بقي تعالي ندخل ونطمن عليها بمرة
فاطمة : يلا بينا دي حتي بتحسسني انها بنتي بضبط وزاي اختك
نادر: يدخل ويقول لممرضه امسكي العلاج اهو
الدكتور : قام مين دكتور نادر أباظة عندنا يامرحباا
نادر: شريف فهمي ياهلا ياهلا ازيك ياد عامل ايه
دكتور شريف : ياد كدة قدام الناس عيب طيب احترامني في مكاني وضحك وسلمو ع بعض بكل حب هو انت تبع الحالة دي يقالها شريف وهو بيبص ع احلام
نادر : ااه قريبتي من بعيد هي حاصلها اي ياشريف
شريف : اكيد ماستحملتش معاملتك القاسية وكلامك اللي زي الدبش مع البنات
نادر : اااه ياني يامظلوم ياني وضحك وقال والله مانا
فاطمة :يعني هتبقي كويسه
شريف :ااه بس محتاجه لراحه شديدة وعدم اي ضغوط نفسيا وعصبيه يعني من الاخر كدة ابعدها عن نادر وبص لنادر وضخك
نادر : ليه انشاء الله حد قالك اني بأكل بني ادمين ما تلم يازفت انت
شريف : يضحك لا بجد طيب عموما هي شكلها زعلت زعلاها كبيرة اووي وتقريبا كدة بقالها فترة ماكلتش حاجه فاحول تأكله اي حاجه
فاطمة : يعني هتبقي كويسه ولا ايه يادكتور
شريف : بص لنادر مامتك دي صح كدة
نادر : لا لسه ذكرتك كويسه ياابن الازينه
شريف : الله واكبر عليه المهم ازيك ياامي وسلم عليه وقالها ماتخافيش بس اهم شئ تبعد عن اي توتر زاي ما قولت من شوية لأنها لو فضلت في الحاله دي السكر هيدخل في الدم وده اكيد مش هنحب نوصله وخصوصا بسب سنها الصغير ده لو جه في الدم هتدخول في انسولين ع طول وده في حد زادته هيكون مصيبه ليها وليكم ولا ايه
فاطمة : مصيبه واني مصيبه يارب يسترها علينا وعليها بقي
نادر: يعني نقدر نروح عادي صح
شريف : ااه تخلص المحلول واشوفها وتروح ع طول بس زاي ما فهمتك وكمان انت معاها يعني هتخد بالك منها ومن مواعيد العلاج وتركيب المحاليل دي هتركب لمده اسبوع عارف طبعا صح
نادر : ايوة عارف بس اسبوع كتير ياشريف
شريف : لو قدرت تأكلها حاجه يكون احسن ونقدر نستغني عن المحاليل وياريت سكريات يعني تفاح موز كدة يعني وخصوصا الموز لأنها هتقوم بسب الانسولين ده فقدها كل البوتاسيوم اللي في جسمها مانت عارف
نادر: اتنهد وقال ماتقلقيش كله هيبقي تمام
شريف: ابتسم وقال اتمني طبعا مش هكتب علاج ولا ايه يااستاذ
نادر : لا اكتب علشان مش هتصدق اني بديها العلاج ده الا بروشته ومش تكون بتاعتي كمان
شريف : ماشي حاضر وكتب روشة العلاج خد بالك من اي توتر يانادر شكل الحزن جيب اخرها وقرب منها ولسه هيملس ع دماغه نادر كان مسك ايده
نادر: ايه ياعم الحلو انت بقولك قربتي وزاي اختي يعني نوو تاتش فاهم
شريف : ابتسم وقال نادر هو نادر وضحك وقال المهم الاسلوب ده ماينفعش معاها البت مش مستحمله ارحمها يرحمك ربنا
فاطمة : متخافش يابني هي بس تقوم ومافيش حد هيزعلها تاني
شريف : تمام يبقي المحلول يخلص واجي اشوفها واكتبها ع خروج
نادر: ليه بقي كل ده انشاءلله ما تكتب ع خروج ع طول
شريف : عايز اشوفها قبل ما تمشي واطمن عليها
نادر : بنرفزه ليه هي كانت من بقت اهلك ما تخلص وتكتب ع ام الخروج وانت ساكت
شريف :بصله طيب اتفضل ياسيدي من غير عصبيه ولا انفعال بس بلاش الانفعال ده عليها يانادر بجد شكلها يوجع القلب واتفضل كمان ادي الكارت بتاعي لو حاصل حاجه اتصال بيه في اي وقت
نادر : ماشي ياايفا شكرا ياحبيبي بس بيقولها من تحت الدريس
فاطمة : قعدها جنب احلام وبتقولها حقك عليا يابنتي انا اللي سبتك طول السنين دي بس والله دورت عليكي سنين وسنين بس معرفتش الاقكي خلاص بس الحمدلله ربنا بعتك ليه في اشد احتياجك ليها ومتخافيش محدش هيقدر يخدك مني ابدن من النهارده و كمان مافيش زعل تاني ابدن ومن النهارده حياة جديدة ده وعد مني وعد من امك
ياقلب امك انتي ????????
هااااا بقي ايه رايكم في المفاجئة الحلوة دي اسيبكم بقي توقعه ازي وفين وامتي فاطمة تبقي ام احلام مستنيه توقعتكم يارب توقعه صح سلام ياحلوين وبجد واحشتوني بجنون ااااه والله